











Om man ser på statistikk er noe av det første folk gjør når de skal kjøpe varer eller tjenester å logge seg på internett.
Da er det en stor fordel å være der. En webside er derfor ofte som bedriftens butikkvindu, som trekker kundene inn.
- De fleste beslutningsdyktige Nordmenn er på nett daglig!
– 92% av norges befolkning har tilgang til Internett(utgangen av 2011) - Internett er blitt folkets favoritt nummer 1 for kjøp av varer og tjenester!
– Tall viser at nærmere 1 av 3 nordmenn som handler på nett, handler for mer enn 10.000 kroner i løpet av seks måneder. Hele 90% starter søket etter varen eller tjenesten med en søkemotor på nett! - Hjemmesidene bidrar til overskudd!
– Den vanlige kunden beslutter et kjøp etter en surferunde på nett. - Verdens rimeligste kanal for informasjon og salg av varer eller tjenester!
Ingen interne kostnader til skrankepersonell eller telefonoperatører.
Dyre trykksaker og utsendelse pr.post kuttes.
På nett oppdaterer man lett med nye priser og produkter.
Utsendelse av nyhetsbrev pr. e-post direkte fra sin egen hjemmeside, uten kostnader. - Internett har ifølge SSB blitt det største mediet da både TV og radio har falt kraftig i popularitet!
– I begynnelsen av 2000-tallet gikk faktisk Internett forbi papiravisene med god margin, og lå en stund som det 3. største mediet, men allerede i 2011 skjedde en utvikling. Tiden vi bruker på internett per dag var på 127 minutter i 2015. - Geografisk uavhenghighet, som igjen kan gi nye kundegrupper!
– Plutselig er din virksomhet i stand til å konkurrere under de samme betingelsene som med firma fra Bergen, Oslo eller Bodø. Klarer du å levere varen eller tjenesten til dit kunden er, så har du plutselig hele Norge som din nye kundegruppe. Kunder idag er kravstore på pris og service. Matcher du det bedre enn dine konkurrenter, vil din nettsatsning bære gode frukter! - Ikke i noen annen markedsføringskanal når du ut til kunder så raskt som på nett!
– Når den nye brosjyren går i trykken, er du låst inntil neste opplag, den er helt statisk. På nett derimot, kan du oppdatere med produktnyheter, nye priser, nye spesifikasjoner fra time til time. Helt ned til minuttet.
Du kan forandre strategier i tråd med nyhetsbildet i samfunnet generelt. Et supervåpen i kampen for nye kunder! - Din virksomhet er tilgjengelig for kunder hele døgnet, hele året!
– Kunder vil ha den informasjonen om varer eller tjenester når det passer dem, ikke når det passer deg og din åpningstid.
Statistikker viser stor trafikk sen kveldstid og i helger. Dette er kunder som du overgir til dine konkurrenter hvis du ikke er representert på nett! Ikke koster det noe i administrasjonskostnader heller! - Internett gir muligheter ingen andre kanaler kan for brukeropplevelser!
– Tekniske muligheter gjør at kommunikasjon faktisk går begge veier. Ingen annen kanal har denne fantastiske muligheten.
Dine brukere kan faktisk søke i alt innhold på ditt webområde, skrive kommentarer, avgi stemme for alternativer du velger, osv..
Du kan bruke multimedia, som film eller lyder, legge inn, endre kundeinformasjon om seg selv, eller bruke forskjellige kalkulatorer relatert til dine produkter eller tjenester.Dette er bare noen få eksempler av svært mange, bare begrenset til de tekniske løsningene du vil velge for dine hjemmesider.
Løsningene avhenger av hva slags virksomhet du har. Summen kan være økt trafikk, økt bruk og økt salg, til lavere kostnader.Se på bankene, hvor store innsparinger har ikke de med at vi brukere utfører våre banktjenester selv? Astronomiske beløp! - Dine konkurrenter satser på web!
– Utvalget av varer og tjenester er større enn noensinne. Antall indekserte nettsider hos søkemotorene har passert 20 milliarder.
Noen mener at ytterligere 20 milliarder ikke er indeksert i noen søkemotor ennå, vi får bare håpe at eierne av disse er fornøyde med tingenes tilstand.
Dine kunder får et utvidet antall nettsider å velge varer eller tjenester fra, bare fra uke til uke. Konkurransen hardner til.
De virksomheter som bruker internett aktivt i sin markedsføring idag, tilegner seg den erfaring og kompetanse som gjør dem til de sterkeste konkurrentene og utfordrerne til å kapre kunder på nett i morgen!
Der har du noen grunner til at også din bedrift bør være synlig på nett.
Men som mange tror, å være på nett er ikke nok. Jeg ser litt på en hjemmeside som en hotellobby. Det er der potensielle kunder gjør seg sitt førsteinntrykk og bestemmer seg i stor grad om de skal foreta en booking eller ei.
På websider måler man fluktfrekvens(altså hvor mange besøkende som forlater siden raskt). Veldig mange sider har desverre en fluktfrekvens på opptil 90-95%. Dette kan skyldes flere ting, men de to store grunnene for dette er lite brukervenlig navigering(de fant ikke fram) og lite innbydende design.
Så, av den grunn jobber jeg mye med SOA(Service Oriented Architecture) som på norsk blir noe sånt som brukervennlig design. Det er idag også innlemmet i den statlig rådgivende standarden ‘universiell design’.
Du tenker nok at dette kan du gjøre selv nesten gratis 😉 Og ja, det kan du. Du trenger kun å kjøpe et domene(webadresse) og et webhotell, sette opp en side gratis i f.eks. WordPress. Men les videre.
For å lage en webside som trekker lesere og har lav fluktfrekvens tar lang tid, grundig kunnskap og erfaring med hva som lønner seg og ikke. Internett er et fagfelt som forandrer seg i utrolig hastighet og til og med vi i bransjen må hele tiden oppdatere oss og gjerne teste teorier.
Som Sokrates sa at riktig kunnskap fører til riktig handling, og det er vel ofte sannheten.
I tillegg til dette er det en stor sannsynlighet for at du få mer ut av tiden din om du istedenfor å lage en middelmådig side, bruker den på ditt fagfelt og tjener penger.
Da kommer det ultimate spøsmålet:
Trenger du en webside?
Om du har flere spørsmål, svarer jeg gjerne. På kontaktsiden ligger både mail-adresse og et kontaktskjema.











