Når man googler etter statistikk rundt sosiale medier, finner man nesten utelukkende resultater for enten USA eller verden. Så denne artikkelen vil kun dreie seg om bruk i Norge.
Nerdefabrikken har i denne omgang valgt å fokusere på de mest populære, som Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Snapchat, LinkedIn, YouTube og Pinterest.
Det skjer store endringer på så og si alle plattformene og året 2022 har hittil bydd på overraskelser og demografiske endringer.
Statistikk forteller sjelden hele sannheten, så for å få det riktige bilde må flere sider på banen.
Som vi ser har Facebook den desidert høyeste andelen av daglig bruk, og har til og med økt de siste månedene. Nesten alle har økt de siste månedene, med unntak av YouTube som falt 2 %.
Vi ser at blant de unge mellom 15 og 24 år er Snapchat det mest brukte sosiale medie. Men det er økning både blant folk i 40-årene og 60+.
Facebook er først og fremst stedet for å treffe voksne, men du unge gjemmer seg i kulissene. For de er der fremdeles, men gjerne ikke så veldig aktive.
På Instagram ser vi at den største brukermassen er kvinner mellom 18 og 29 år.
YouTube er en videotjeneste og blir brukt mer og mer til streaming og et substitutt for tv-kanaler. De yngre aldersgruppene utpeker seg, men det er godt sprett bruk.
TikTok er populær blant den yngre garde, og mange brukere i Norge er under 15 år. Du finner ingen over 60 her.
På Twitter dominerer menn i alderen 18 – 39 år, mens på Pinterest er det omtrent motsatt: kvinner i alderen 18 – 29 år.
Så har man LinkedIn, den eldste platformen. Den har lenge vært dominert av folk i 30-årene, men nå er menn 50-59 dominerende. Det er helst en møteplass for bedriftsledere og næringslivaktører.
I USA viser det seg at mange er på flere plattformer og er innom 7 stykker hver dag i gjennomsnitt. Vi er nok ikke så langt unna i Norge.
Så hvor du selv vil være tilstede er opp til deg hvem du vil treffe etc.
Andre sosiale media du godt kan sjekke ut, er:
Kilder: Computerworld Ipsos SoMe-tracker