Å velge hvilken webshopløsning man skal bruke kan være et tidkrevende valg. Jeg håper her å gjøre det litt enklere for dere som overfor valget.
Utfyllende sammenligning
Wix
Pris
Wix har som skrevet 4 betalingsplaner. For å være pedantisk har de 5. Den minste «planen» er gratis og lar deg lage siden og lagre den.
Derimot, om du skal publisere den må du betale. Prisene er derimot ikke høye og det liker vi 🙂
De forskjellige planene tilbyr i hovedsak forskjeller i båndbredde og lagringsplass.
Hovedfunksjoner
- bredt utvalg av ferdige maler
- enkle dra- og slipp-funksjoner
- bildegalleri
- mobilvennlig
- internasjonale frakt- og moms-valg
- sikker betaling
- ordre-sporing
- massevis av utvidelser tilgjengelig
Fordeler
- Overkommelig pris og brukervennlig.
Ulemper
- Det kan fort bli for mange valg for uerfarne å ta og dermed kan sidene fort blir litt i overkant maksimalistiske og lite kjøpsvennlige.
- Man kan bare sette 2 produkt-attributter: størrelse og farge.
- Om du senere trenger hjelp til design eller utvikling, er ikke disse designene å anbefale.
Brukergruppe
Gjerne selvstendig næringsdrivende som vil ha en webside oppe å gå raskt, og som vil gjøre dette selv for å holde kostnadene nede.
Alt du trenger å gjøre for å komme i gang er å registrere deg, velge bransje og mal. Er du ikke teknisk av deg er dette en veldig enkel, rask og billig løsning.
Shopify
Pris
De har 3 betalingsplaner: Basic Shopify koster USD 29 i måneden, Shopify til USD 79 og Advanced Shopify til USD 299.
I tillegg til det tar de prosenter av hvert kundekjøp med kredittkort om du bruker deres betalingsløsning. Derimot om det blir brukt bankkort(debit) tar de ingenting med Shopify Payments. Bankkort i kombinasjon med andre betalingsløsninger koster.
Hovedfunksjoner
- Over 100 temaer og designmaler
- Mobilvennlig
- Mulighet for å editere html og css manuelt
- Du kan bruke ditt eget domene
- En grei sidebygger
- Optimert for SEO
- Ubegrenset båndbredde
- Rapporter og statistikk
Fordeler
- Lar deg administrere SEO’en selv
- Adminsiden er veldig moderne og oversiktlig
Ulemper
- Shopify gir deg bare 3 produkt-attributter å «leke» med, størrelse, farge og material. Selvfølgelig kan du tilegne disse mange parametre, men du kan altså ikke opprette nye attributter.
Brukergruppe
Shopify er et godt alternativ til nybegynnere som profesjonelle.
Brukervennligheten her er god og du trenger bare lage konto, velge et gratis tema, redigere siden og det er alt.
Magento
Pris
Prisen avhenger av funksjoner, design, integrering osv., men den oppgitte spennvidden kan være alt mellom kr. 40 000,- og kr. 500 000,-
Hovedfunksjoner
- Mobilvennlig
- Alt kan forandres og justeres på samt at det også er ferdige maler
- Her kan det segmenter og markedsføres mot spesifike kundegrupper
- Epost-markedsføring ved f.eks. nyhetsbrev
- Man kan lage «VIP-lister» der man kan tilby forskjellige produkter til spesielle kunder
- Ønskelister
- Spørreundersøkelser
- Ubegrenset produkt-attributter
Fordeler
- Profesjonelt og organisert utseende
Ulemper
- Ikke så veldig brukervennlig og ganske utdatert design på adminsiden
- Veldig dyrt
Brukergruppe
Magento gir en mulighet til å gjøre det stort. Så dette er en webshop til de ambisiøse med startkapital.
Ikke så brukervennlig da detter er et system bygget på «gamlemåten». Det kan ta litt tid å finne fram til alle funksjonene, men når man gjør det har Magento et stort potensiale om man bygger stort og vil ha det proft.
WooCommerce
Pris
GRATIS da dette er en WordPress-utvidelse.
Hovedfunksjoner
- Mobilvennlig
- Gode betalingsløsninger allerede integrert, men man kan lett integre flere etter ønske.
- Valg for gratis frakt
- Rapporter på salg, lager, kundeomtaler, o.l.
- Justér skatt og moms akkurat etter det enkelte land
- Markedsføring som å gi kuponger, sette tid tilgjengelig, osv.
- Tilgang direkte fra WordPress-admin der du har alt annet
Fordeler
- Kunder kan gi kundeomtaler og gi produkter «poeng» på en skala
- Velorganiserte salgsrapporter som er fullt filtrérbare
- Helt gratis
Ulemper
- Kan være ganske avansert å sette opp for en nybegynner og har man ikke WordPress fra før må man ordne det først. I tillegg trenger du et WooCommerce-vennlig tema.
Brukergruppe
Dette er nok en foretrukket løsning for mange som allerede bruker WordPress som platform.
WooCommerce er ganske «rett fram» når man har installert det. Det er ganske så brukervennlig når man vet hvor ting er.
Dette er også SysComps foretrukne løsning og setter man bort dette er WooCommerce etter vårt syn en av de bedre på brukervennlighet etter at systemet er satt i drift. Om du vil bruke oss til dette, stilller vi gladelig opp 🙂 For priser kan du sjekke her.
BigCommerce
Pris
De har betalingsplanene Standard til USD 29.95, Plus til USD 79.95, Pro til USD 199.95 og Enterprise som er en skreddersydd løsning.
Hovedfunksjoner
- Mobilvennlig
- SEO-vennlig
- Markedsføring
- Mange temaer, pek og klikk-verktøy og html/css-editor
- Integrasjon med over 100 ledende systemer innen CRM, regnskap, lager, markedsføring, etc.
- Rapporter
- Innebygde betalingsløsninger
Fordeler
- Veldig brukervennlig administrasjon som også har en dra- og slipp-funksjon
- En veldig utfyllende og fin kundedatabase så du kan «bli kjent» med kundene dine
Ulemper
- BigCommerce har ingen gratis-versjon
Brukergruppe
Dette er en god løsning for alle, men vil kanskje komme mest til sin rett i store installasjoner da den er veldig effektiv.
BigCommerce har kompleksiteten og profesjonaliten til Magento, men er my mer brukervennlig og har et mer moderne design.
Jimdo
Pris
De har 3 betalingsplaner. JimdoFree er gratis og enkel, JimdoPro til kr. 75,- og JimdoBusiness til kr. 205,-
Hovedfunksjoner
- Moderne maler som bl.a. tar for seg nisjeprodukter
- Du kan bruke ditt eget domene
- Temaene kan forandres på
- Integrert PayPal med kredittkort
- Tillater at du gjør tester
- Ingen skjulte betalingsgebyr
- SEO-vennlig
- Mobilvennlig
- Dra og slipp
Fordeler
- Brukervennlig
- Rask process
Ulemper
- Bare opptil 5 produkter i gratisversjonen
Brukergruppe
Jimdo ser ut til å passe for de som vil sette opp noe raskt og enkelt samt at selve systemet gir forslag.
Enkel konfigurasjon og noe for deg som er utålmodig!
Jeg håper du nå er i litt bedre stand til å velge, selv om det finnes mange flere løsninger der ute.
Å velge en vinner har vært vanskelig da dette er veldig subjektivt. Men for meg virker WooCommerce og BigCommerce som verdige i teten her. Som sagt så foretrekker vi her i SysComp WooCommerce, da spesielt siden dette er en god løsning da vi allerede utvikler i WordPress.
Om WordPress ikke hadd fantes ville vi nok brukt mere tid på BigCommerce, noe som også vil bli gjort i fremtiden da klienter med andre installasjoner kanskje vil spare både penger og tide på dette.
Så jeg lar det bli med det, og vil anbefale begge.