











SEO står som sagt for Search Engine Optimization.
Så kommer det utrykk som SEM og PPC. SEM står for Search Engine Marketing, mens PPC står for Pay Per Click.
Hva er SEO, SEM og PPC egentlig?
Vi skal her forsøke å gi deg en kort forklaring på de vanligste uttrykkene innenfor søkemotoroptimalisering og generering av trafikk.
Hva er SEO?
Search Engine Optimization eller “Søkemotoroptimalisering” i norsk dagligtale, er prosessen for å forbedre volum og kvalitet på trafikken inn til et nettsted fra en søkemotor. Med andre ord hever man rangeringen til nettstedet. Det er tidkrevende å bygge og å opprettholde en god SEO kampanje, men resultatene er veldig ofte bedre enn utgiften tilsier. Når man optimaliserer med SEO bruker man en kombinasjon av mange teknikker, som blant annet kan være å modifisere sideinnhold, struktur og kode ved å bla.a. bruke relevante søkeord samt benytte seg av muligheter HTML-koden gir. I tillegg er “link-bygging”, “link-bytting” og å benytte seg av standardisert kode VELDIG viktig i SEO.
Hva er SEM?
Search Engine Marketing er mange forskjellige markedsføringsteknikker som blir brukt for å øke et nettsteds synlighet på søkemotorer og i kataloger, slik at nettstedet tiltrekker seg flere relevante besøk. SEM inkluderer SEO, PPC eller en kombinasjon av disse og andre søkerelaterte alternativer.
Hva er PPC?
Pay Per Click annonsering, eller “Betal per klikk”, er en type annonsering brukt på diverse internettsider, sosiale medier som Facebook og i søkemotorer. Man betaler et visst beløp for hvert klikk på annonsen. PPC annonsene blir kun vist til personer som er interessert i emnet som annonsøren tilbyr på sin side. Dette gjøres ved å koble annonsene opp mot utvalgte søkeord for hver annonsør. Her i Norge er det Google Adwords som er den største PPC annonse-tilbyderen. I verden er det Google Adwords og Yahoo! Search Marketing som er de største på PPC annonsering.











