Om du går med tanker om å starte med salg over internett er det endel saker du bør tenke på.
Denne artikkelen er løst basert på intervjuer med Nickolass Jensen fra Nettpilot, Roy Andre Tollefsen fra Trollweb og Nina Furu fra Webruppen med utdyppelse og tillegg fra undertegnede.
Utform en digital strategi
Gi siden din en klar profil; både på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Ha et konkret mål med hver av sidene i nettbutikken, tenk på hva du vil formidle og hvordan kundene dine skal finne nettbutikken din.
Lag et brukervennlig nettsted
Kunden må i fokus. Alle prosesser bør strømlinjeformes slik at kunden får en ustrevsom og rett vei uten hindringer fram til kjøpet er gjort. Også hva som skjer etter et kjøp er viktig for opplevelsen, herav kvittering, informasjon om angrerett, osv..
Språket kunden blir møtt med er også et viktig punkt i kundeopplevelse.
Skap trygghet
Her er det mye å gjøre.
Begynn med å tenke på betalingsløsningen. Det gir ofte et godt inntrykk med flere muligheter og gjerne også med finansieringsmuligheter og delbetaling. Vis at du/dere virkelig setter kunden høyt. Velkjente logoer og/eller bilder som Visa, Mastercard, osv. hjelper alltid.
En om oss-side og et kontaktskjema er også å anbefale.
Oversett
Avhengig av hvem kundene dine er, oversett knapper og tekst til dere språk. Du kan også ha valg for å vise siden på flere språk.
Dette skaper ofte større tillit.
Produktpresentasjon
Når det kommer til produktene bør du tenke på blant annet at du gir mye og relevant informasjon.
Kundene vil gjerne få spesifikasjoner som størrelse, kvalitet, farge, etc.. Kundeomtaler blir også mer og mer viktig i avgjørelsen om kjøp.
Óg, for all del husk gude bilder, gjerne i flere vinkler.
Design
Her avhenger mye av budsett. Man kan skape my trygghet, gi inntrykk av profesjonalitet og mye for å trigge diverse sanser. Men, har du ikke budsjett for dette i oppstarten er funksjonalitet det aller viktigste. Fokusér heller på å få pengene inn.
Etterhvert som du tjener penger blir derimot ofte design mer og mer viktig for å holde på kunden, avhengig av om de føler seg ivaretatt.
Frakt
Husk at handelen ikke er gjennomført før kunden har produktet i hendene. Og er fornøyd. Så å tilby flere fraktalternativer og gjerne hjemlevering, er ikke dumt.
Å velge riktig transportør kan være en stor jobb men siden det på en måte er butikkens forlengede arm, er dette en viktig jobb.
Responsiv
Google har nå begynt kun å fremheve mobiltilpassede websider og i tillegg har netthandel via mobil eller nettbrett blit utrolig stort. Så uten mobiltilpasset side går du glipp av mange potensielle kunder.
Søkemotoroptimalisér nettbutikken din
Skal du selge er det viktig med en synlig side som kommer høyt opp i søkemotorene.
Les mer om SEO.
Integrasjonsløsninger
Løsningen du velger er veldig viktig og du bør tenke grundig gjennom dette. Å bytte denne etter du har satt opp nettbutikken, kan fort være endel jobb.
Du kan lese mer om forskjellige løsninger her.
Sosiale medier
Her er mulighetene store når det gjelder markedsføring av butikken og noe du bør utnytte.